Raza: Oprit
Raza: km
Set radius for geolocation
post-title Uzinele Dacia, 50 de ani de istorie

Uzinele Dacia, 50 de ani de istorie

Uzinele Dacia, 50 de ani de istorie

Uzinele Dacia, 50 de ani de istorie

Uzinele Dacia istorie și tradiție în Argeș

În urmă cu 50 de ani, în apropierea comunei Colibaşi (oraşul Mioveni de astăzi) se derulau ultimele lucrări de amenajare ale Uzinei de Autoturisme Piteşti (viitoarea Uzină de Autoturisme Dacia – Mioveni). Complexul industrial, construit în urma colaborării cu constructorul francez Renault, avea să înceapă în curând producţia primelor automobile, marcând astfel naşterea uneia din cele mai cunoscute şi îndrăgite mărci româneşti – Dacia.

Lucrările de construcţie ale Uzinei de Automobile de la Colibaşi au început în primele luni ale anului 1967 şi s-au încheiat în Mai 1968. Inaugurarea uzinei are loc în data de 20 August 1968. Talentul şi profesionalismul angajaţilor, care susţin activităţi diverse şi specifice construcţiei automobilului, au transformat Dacia într-un simbol al calităţii şi performanţei.

Citiți și: Dacia lovitură de imagine în Europa

În timpul care a trecut de la fabricarea primului vehicul, după licenţa modelului Renault R8, Dacia a trecut prin transformări profunde, a cunoscut etapa de creştere şi de optimism a anilor ’70, a supravieţuit crizei economice a anilor ’80 şi a reuşit să depăşească dificultăţile şi climatul de incertitudine care au definit anii ’90.

Citiți și: Activitate reluată la Uzinele Dacia după atacul cibernetic

Preluarea de către Groupe Renault, în 1999, reprezintă începutul unei noi etape pentru marca Dacia şi pentru uzina de la Mioveni. Aflată în centrul unui program ambiţios de dezvoltare a unei game de vehicule moderne, menită să asigure accesul la mobilitatea auto pentru un număr cât mai mare de oameni, Dacia este simbolul modelelor atractive, de calitate, la cel mai bun preţ.

În cei 50 de ani de activitate neîntreruptă, Dacia a devenit cel mai bun ambasador al României pe plan industrial şi comercial, fiind prezentă pe 4 continente şi comercializată în 74 de ţări, vânzările Dacia reprezentând peste 3% din PIB-ul ţării şi 8 % din totalul de exporturi.

Uzina de vehicule, cu o capacitate de producţie de 350.000 de unităţi pe an, Uzina Mecanică şi Şasiuri (cea mai mare turnătorie din ţară, motoare, cutii de viteze, şasiuri), Centrul Logistic de mare complexitate, cât şi activitatea de inginerie de înalt nivel, asigură o contribuţie importantă la economia judeţului Argeş şi a României.

Iată câteva cifre care arată evoluţia companiei:
1968 – anul în care primul model Dacia 1100 iese de pe linia de asamblare de la Mioveni. R8 devine în România Dacia 1100. Modelul va fi produs până la începutul anului 1972 în peste 37.000 de exemplare.
1969 – apare prima Dacia 1300.

Autoturismul Dacia 1300, bazat pe modelul Renault 12 a intrat în producţie în august 1969. Maşina îndrăgită rapid în România va fi exportată începând cu 1971. Automobile Dacia continuă autonom producţia de autoturisme derivate din gama Renault 12 şi după anul 1978.

1970 – sunt lansate trei variante de echipare pentru modelul 1300: Standard, Lux, Lux Super 1301 (model destinat numai folosirii ca maşină de serviciu a Partidului Comunist Român şi Securităţii). Dacia 1301 Lux Super avea dotări ce nu se aflau pe modelele Standard şi Lux cum ar fi: instalaţie radio din fabrică, scaune faţă supraînălţate, circuit de frână dublu, oglinzi retrovizoare exterioare, oglindă interioară cu poziţie zi/noapte, parasolar pasager cu oglindă, torpedou iluminat, brichetă electrică, instalaţie spălare parbriz electrică, fiind disponibilă în culori închise, precum negru.

1973 – începe producţia modelelor Break
1975 – este lansat un prim derivat utilitar al Daciei 1300, intitulat Dacia 1302. Între 1975 şi 1985 sunt exportate circa 4.000 de autoutilitare Dacia 1302, cele mai multe ajungând în ţări din America de Sud.

La începutul anilor ’80, uzina, al cărei nume a fost schimbat între timp în Întreprinderea de Autoturisme Piteşti (IAP), producea 300 de vehicule pe zi. În 1980, guvernul relansează negocierile cu Renault şi se ajunge la proiectul de acord-cadru pentru fabricarea modelului Renault 18 în România. Însă acordul nu va fi semnat. Criza economiei româneşti se accentuează, iar uzina de la Colibaşi va continua să producă autovehicule derivate din modelul Renault 12. Modelul 1300 a fost înlocuit de modelul Dacia 1310. Aceasta a fost produs, la fel ca şi Dacia 1300, în două variante de caroserie, berlină şi break.

Uzina de la Mioveni a produs până în decembrie 1989 aproximativ un milion de automobile. În 1989, cu 30.000 de angajaţi, uzina producea aproximativ 300-350 de autoturisme pe zi. Producţia era de până la 72.000 de maşini pe an.

1983 – Dacia Sport a intrat în producţie, ca urmare a dezvăluirii prototipului Dacia Sport-Braşovia în anul 1979, astfel fiind produse două modele: Dacia Sport 1310 cu motor de 1289 cmc şi cu o putere de 54 CP şi Dacia Sport 1410 cu motor de 1397 cmc cu o putere de 65 CP. Între anii 1981-1985 se produce modelul cu uşi scurte, iar din 1986 şi până în 1992 se produce modelul cu uşi mai lungi. Începând cu anul 1983, se utilizează doar motorul de 1397 cmc 65 cp, iar din anul 1985, este disponibilă cutia de viteze în 5 trepte.

1991 – începe producţia modelului Dacia1325 Liberta, un derivat al Dacia 1320.
1995 – este lansată Dacia Nova. Modelul Nova GTi, apărut în 1998, era echipat cu motor provenit de la modelul GT care a fost dotat cu injecţie monopunct Bosch.
1998 – anul în care s-au aniversat trei decenii de la producerea primului automobil Dacia, de pe linia de producţie a ieşit autoturismul cu numărul 2.000.000.

1999 – este semnat contractul de privatizare prin care Renault achiziţionează 51% dintre acţiunile Automobile Dacia
2000 – are loc lansarea modelului Dacia SupeRNova, prima concretizare a colaborării franco-romane, un autoturism echipat cu motor şi cutie de viteze Renault.

2002 – este lansată gama de vehicule utilitare echipată cu motor diesel Renault.
2003 – are loc lansarea modelului Dacia Solenza, mai întâi în versiunea de motorizare 1.4 MPI, pe benzină, iar din septembrie 2003, şi în ver-siunea diesel, 1.9D.

Dacia a fabricat 1,959 de milioane automobile din gama 1300/1310 şi derivatele sale break şi sport, 319.000 de pickup-uri Dacia Papuc, 38.000 de autoturisme Nova, 60.000 de Super Nova (concepute după preluarea de către Renault), 79.000 de Solenza (construite tot sub ghidajul grupului francez).

2004 – este lansată Dacia Logan, în două ver-siuni de motorizare: 1.4MPI si 1.6MPI. . 5 milioane de vehicule Dacia au fost vândute de la reînnoirea gamei din 2004
2005 – este inaugurat Centrul de Export CKD (ILN) şi este lansată cea de-a treia versiune de motorizare din gama Logan – 1.5dCi. Datorită mo-delului Logan, Dacia îşi depăşeşte în 2005 toate recordurile sale anterioare de producţie (172.000 de unităţi) şi vânzări (164.000 de unităţi).

2006 – are loc lansarea noii colecţii Logan şi a versiunii Logan Prestige, echipată cu motorul 1.6 16V (105 cp), în octombrie se lansează versiunea Logan MCV la Salonul Auto de la Paris.
2008 – este dezvăluită publicului Dacia Sandero, la Salonul Auto de la Geneva, după care apare si modelul Sandero Stepway.
2010 – este lansat primul vehicul de teren Dacia, Dacia Duster, tot la Salonul Auto de la Geneva.
2017 – Dacia a ajuns la vânzări de peste 655.235 de autovehicule la nivel internaţional, ceea ce reprezintă un record.

Evenimente promovate

Events Pro  |  Nu există evenimente create, adaugă câteva te rugăm.

Locații recomandate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Contact